مقالات

جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس

معمولا یکی از مهم ترین مشکلاتی که در هنگام نگهداری از لباس ها با آن روبرو هستیم، این است که الیاف لباس در هنگام شستشو تغییر حالت می دهند و لباس ممکن است از حالت عادی خود بزرگتر و یا کوچک تر شود.
لباسی که الیاف آن تغییر حالت پیدا کرده اند، دیگر قابل استفاده نیست و شکل ظاهری زیبای خود را از دست می دهد، از این رو جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها اهمیت زیادی پیدا می کند.
در این مقاله قصد داریم ۱۰ روش کاربردی برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها را مورد بررسی قرار دهیم، به همین دلیل اگر به دنبال بالا بردن طول عمر لباس های خود هستید، در این مقاله با ماه همراه باشید.

چرا لباس ها بعد از شستن کوچک می شوند؟
ممکن است تا به حال با این مشکل مواجه شده باشید که لباس شما بعد از شستن کوچک شده و به اصطلاح آب می رود. این مورد به دلیل متفاوت بودن جنس پارچه به کار رفته در لباس ها اتفاق می افتد. پارچه های نخی معمولا بیشتر از سایر پارچه ها کوچک شده و آب می روند.
دلیل اصلی اسن موضوع این که بافت پارچه نخی در هنگام شستشو کشیده می شود و زمانی که لباس برای خشک شدن پهن می شود، بافت لباس بیشتر از حد معمول جمع می شود.
شاید بعد از شستن لباس ها جین و کتان نیز توجه کرده باشید که لباس کوچک تر شده است. برای مثال زمانی که شلوار جین را برای اولین بار از روی بند رخت برمی دارید و آن را می پوشید، متوجه شوید که شلوار کمی تنگ تر شده است، اما بعد از حدود یک ساعت پوشیدن لباس مجددا به حالت عادی خود بازمی گردد.
به هر حال کوچک شدن برخی از لباس ها مانند لباس های نخی بعد از شستشو غیر قابل پیشگیری است، اما با استفاده از برنامه های درست ماشین لباسشویی می توان تا حدود زیادی از این موضوع جلوگیری کرد.


چرا لباس ها بعد از شستن بزرگ می شوند؟
در این حالت بر عکس حالت قبلی که لباس ها در اثر برخورد با آب جمع می شوند، لباس ها کش می آیند و بزرگ می شوند. یکی از دلایل اصلی این موضوع عدم استفاده از مواد با کیفیت در تولید پارچه لباس است.
برخی از تولیدکنندگان برای مناسب تر بودن قیمت لباس ها به جای پارچه مناسب از کش در تولید لباس های خود استفاده می کنند که باعث بروز مشکل و کش آمدن لباس می شود.
برخی دیگر از لباس ها مانند لباس های بافتنی بیشتر از سایر لباس ها کش می آیند. با شستشوی درست لباس و پهن کردن درست آن می توان تا حدود زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.
به هر حال کاهش سایز جزئی ذر برخی از لباس ها غیر قابل اجتناب است، اما برای پی بردن به روش های جلوگیری از بزرگ شدن یا کوچک شدن لباس ها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


چگونه از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها و تغییر در الیاف لباس جلوگیری کنیم؟

به صورت کلی برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها هم در هنگام شستشو و هم در هنگام نگهداری از لباس ها باید به موضوعاتی دقت شود. در این مقاله به ۱۰ مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم:


لباس با کیفیت بخرید
اولین و مهم ترین قدم برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها این است که حتما باید لباس با کیفیت بخرید. برخی از تولیدکنندگان سودجو با استفاده از پارچه های بی کیفیت و ارزان قیمت لباس ها را تولید و روانه بازار می کنند و اولین و اصلی ترین مشکل از همین جا شروع می شود. اگر لباس با کیفیت بخرید ریسک بزرگ یا کوچک شدن لباس ها را تا حدود ۷۰ درصد کمتر می کنید.


از آب سرد برای شستشو استفاده کنید
زمانی که از آب گرم برای شستشوی لباس استفاده شود، لباس بیشتر تغییر حالت داده و از بین می رود. این مورد در لباس های بافتنی بیشتر مشاهده می شود.
برای شستشوی لباس ها بهتر است از آب با دمای ۳۰ تا نهایتا ۴۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید. استفاده از آب داغ باعث تغییر در الیاف پارچه می شود.


به برچسب لباس دقت کنید
بهترین روش برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها این است که قبل از شستشو و اتو کشی لباس ها به برچسب لباس دقت شود.
روی برچسب لباس مواردی مانند اتو کشی و یا عدم اتوکشی لباس و غیره درج شده است که به شستشوی مطمئن تر لباس ها کمک زیادی می کند.


به الیاف لباس دقت کنید
دقت به الیاف لباس یکی از روش های جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس هاست. اگر خیلی روی کوچک یا بزرگ شدن لباس های خود حساس هستید، بهتر است اصلا لباس با الیافی که در برابر شستشو از خود واکنش زیادی نشان می دهند را نخرید.
در مواردی که دوست دارید این لباس ها خریداری کنید بهتر از میزان آبرفت را در نظر بگیرید و یا در نظر داشته باشید که پارچه از پیش شسته باشد تا دیگر آب نرود.


از برنامه های ملایم تر ماشین لباسشویی استفاده کنید
اگر الیاف لباس شما ظریف است و یا مانند الیاف بافتنی در صورت شستشو یا شدت زیاد ممکن است کش بیاید، برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها حتما از برنامه ملایم ماشین لباسشویی یا همان برنامه (delicate) برای شستشوی لباس ها استفاده کنید تا به بافت لباس آسیبی وارد نشود.


استفاده از خشک کن را به حداقل برسانید
استفاده بیش از اندازه از خشک کن ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین دلایل کش آمدن بافت پارچه است. در برخی از موارد برای خشک شدن لباس عجله دارید و درجه خشک کن را روی ۱۲۰۰ که بیشترین درجه است، تنظیم می کنید.
انجام این کار مشکلات زیادی در بافت پارچه به وجود می آورد و باعث کش آمدن بافت پارچه می شود. برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها بهتر است درجه خشک کن را روی ۴۰۰ و نهایتا روی ۸۰۰ قرار دهید.


از نرم کننده استفاده کنید
اگر در هنگام شستشوی لباس از نرم کننده مناسبی استفاده شود، لباس تغییر حالت نمی دهد و بعد از خشک شدن مجددا به حالت اولیه خود باز می گردد.
برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها حتما باید نرم کننده را در جای مخصوص خود در ماشین لباسشویی بریزید تا نرم کننده در زمان مناسب وارد ماشین لباسشویی شده و از تغییر حالت لباس جلوگیری کند.


از چوب لباسی مناسب استفاده کنید
چوب لباسی که برای لباس های خود استفاده می کنید، باید دارای سایز مناسبی باشند تا به لباس آسیب وارد نکنند. برای مثال اگر قصد دارید لباس کودک را آویزان کنید، حتما باید از چوب لباسی با سایز کوچک برای این مورد استفاده کنید.


دکمه و زیپ لباس را ببندید
برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها در هنگام شستشو و نگهداری حتما باید دکمه و زیپ لباس کاملا بسته باشد. نبستن دکمه و زیپ باعث می شود لباس ها کش بیایند و حالت عادی و طبیعی خود را از دست بدهند. اگر بدون بستن دکمه ها لباس را در کم آویزان کنید، ممکن است لباس از قسمت کناره ها کش بیاید و حالت طبیعی خود را از دست بدهد.


جیب لباس ها را خالی کنید
پر بودن جیب لباس هایی که در کمد قرار دارند، یکی از دلایل دیگر کش آمدن بافت لباس است. زمانی که وسایل مختلفی در جیب لباس قرار دارند، جیب لباس به سمت پایین کشیده می شود و با گذشت زمان لباس گشاد و یا دفرمه می شود.
برای جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس هایی مانند کاپشن که برای مدت زمان زیادی در کمد آویزان هستند، این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است.

لباس من تغییر حالت داده، حالا چکار کنم؟
ممکن است شما قبل از مطالعه این مقاله لباس خود را شسته باشید و تمامی مطالبی که در مورد جلوگیری از بزرگ یا کوچک شدن لباس ها بیان شد، اصلا برای شما کارآمد نباشد. در این گونه موارد شما به دنبال راه حلی برای برگرداندن لباس به حالت عادی هستید. در این قسمت از مقاله برخی از روش های درست کردن لباس ها بعد از تغییر حالت را مورد بررسی قرار می دهیم:


لباس نخی من آب رفته حالا چکار کنم؟
اگر لباس نخی خود را شسته اید و لباس آب رفته است، می توانید در لگنی مقداری آب ولرم بریزید، سپس مقداری نرم کننده به آب اضافه کنید و هم بزنید تا آب یکدست شود.
لباس نخی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب قرار دهید و سپس آبکشی کرده و در معرض نور مستقیم خورشید پهن کنید تا خشک شود.


شلوار لی من آب رفته، چکار کنم؟
برای برگرداندن شلوار لی به حالت اولیه نیازی به کار خاصی وجود ندارد، زیرا اگر شلوار را یک یا دو بار بپوشید، شلوار با برخورد با گرما و دمای طبیعی بدن انسان به سایز مناسب خود بر می گردد.


لباس پشمی من آب رفته چکار کنم؟
برای برگرداندن لباس پشمی به حالت اولیه خود باید مقداری سرکه سفید در آب گرم بریزید و لباس را برای مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل آب قرار دهید. استفاده از هیچ یک از این روش ها قطعی و صد در صدی نیست، اما امتحان کردن آن ها بی ضرر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *